M. BELABAS Abdelhamid

MAA

Directory of teachers

Department

Information and Communication Sciences Department

Research Interests

nhghgh

Contact Info

University of M'Sila, Algeria

On the Web:

  • Google Scholar N/A
  • ResearchGate
    ResearchGate N/A
  • ORCID N/A
  • SC
    Scopus N/A

Recent Publications

2024-11-25

الاستراتيجية الوطنية لرقمنة القطاعات في الجزائر نظرة استشرافيو وفقة نظرة 2030

الملخص:
تسعى الجزائر منذ بداية سنة 2020 إلى التحول الرقمي والاهتمام بمجال التكنولوجيات، وَتولي السلطات العليا في البلد أهمية بالغة لرقمنة القطاعات المختلفة - الاقتصادية و الخدماتية وغيرها ، على اعتبار أن الْتَحَوُلُ الرقمي من بين وسائل التنمية المستدامة ، وعاملًا من عوامل مكافحة الفساد ، وشرطًا أساسيًا في إضفاء الشفافية على التسيير والإدارة ، بالإضافة إلى القدرة على الضبط الدقيق للموارد ، والتحكّم الأمثل في حاجيات المواطن من سلع وخدمات .
في هذا السياق نحاول من خلال هذه الورقة البحثية توضيح هذا الْرِّهَان الاستراتيجي :
من خلال التساؤل عن الإمكانيات المادية والبشرية الْمُؤَهَّلَة التي وُضِعَتْ من أجل تحقيق هذا الانتقال الرقمي؟ وهل نمتلك رؤية وَاضِحَةُ الْمَعَالِمِ في مجال التحوّل الرقمي إلى غاية سنة 2030؟ وهل ما يجري من مشاريع هو استجابة فقط لتحديات آنية أم مقاربة بعيدة الْمَرْمَى والأهداف؟
الكلمات المفتاحية : الاستراتيجية - الرقمنة - الرؤية
Citation

M. BELABAS Abdelhamid, (2024-11-25), "الاستراتيجية الوطنية لرقمنة القطاعات في الجزائر نظرة استشرافيو وفقة نظرة 2030", [international] استخدام الذكاء الاصطناعي ودوره في تجسيد الرقمنة الادارية الواقع والتحديات , جامعة المسيلة

2024-06-27

The impact of the organizational climate on school library services A field study of a sample of librarians in the secondary schools of the city of M’sila

This study examines the role that the organizational climate can play on school library services in service of the curriculum in order to contribute to the formation of a leading generation imbued with science and knowledge. The researcher reviewed the concept of school libraries and their basic functions, with a focus on school library services for secondary schools of all kinds, both technical and those related to cultural activities. The researcher then presented the concept of the organizational climate as one of the most important factors according to his belief in providing a quality service to students, especially in the secondary education stage. The researcher employed the descriptive analytical approach by adopting a quantitative approach based on the questionnaire tool. Eleven (11) questionnaires were distributed to the librarians responsible for the management of school libraries in the secondary schools in the city of Messila. The aim of the research through the field study was to measure the impact of the organizational climate on the library services provided, and to try to know the opinion of the workers in the prevailing climate in the secondary schools under study to reach the results of the field research. A clear weakness was noted in the services provided by the school libraries in those secondary schools, and it was clearly affected by the prevailing organizational climate in the secondary schools. Résumé Cette étude examine le rôle que le climat organisationnel peut jouer sur les services de bibliothèque scolaire au service du curriculum afin de contribuer à la formation d'une génération de premier plan imprégnée de sciences et de connaissances.Le chercheur a passé en revue le concept de bibliothèques scolaires et leurs fonctions de base, en mettant l'accent sur les services de bibliothèque scolaire pour les écoles secondaires de toutes sortes, à la fois techniques et liées aux activités culturelles. Le chercheur a ensuite présenté le concept de climat organisationnel comme l'un des facteurs les plus importants selon sa conviction de fournir un service de qualité aux élèves, en particulier au stade de l'enseignement secondaire. Le chercheur a utilisé l'approche analytique descriptive en adoptant une approche quantitative basée sur l'outil du questionnaire. Onze (11) questionnaires ont été distribués aux bibliothécaires responsables de la gestion des bibliothèques scolaires dans les écoles secondaires de la ville de Messila. L'objectif de la recherche par le biais de l'étude de terrain était de mesurer l'impact du climat organisationnel sur les services de bibliothèque fournis, et d'essayer de connaître l'opinion des travailleurs dans le climat prévalant dans les écoles secondaires à l'étude pour atteindre les résultats de la recherche de terrain. Une faiblesse évidente a été notée dans les services fournis par les bibliothèques scolaires dans ces écoles secondaires, et elle a été clairement affectée par le climat organisationnel prévalant dans les écoles secondaires.
Citation

M. BELABAS Abdelhamid, (2024-06-27), "The impact of the organizational climate on school library services A field study of a sample of librarians in the secondary schools of the city of M’sila", [national] مجلة العلوم الاجتماعية والانسانية , كلية العلوم الإنسانية والجتماعية المسيلة

2024-06-01

The State of School Librarians Training in Educational Institutions: A Field Study of a High Schools Sample in M'Sila

Abstract
This research addresses the key role that the training of school library staff can play in order to contribute to the formation of a leading generation imbued with science and knowledge. In the theoretical aspect, the researcher reviewed the concepts of the curriculum, school libraries and its basic tasks, with a focus on its objectives and the most important practical training programs, both in the technical field and those related to cultural activities. The researcher employed the descriptive analytical approach by adopting a quantitative approach in which it relied on the questionnaire tool, where two questionnaires were distributed to the two categories of office clerks (11). The aim of the research is through a case study to identify the reality of the training and training of officeworkers in the secondary schools of the city of Messila and identify the most important factors affecting it The results of the field research showed a clear weakness in the process of training and training staff in school libraries in those secondary schools, and the impact of this on library services and cultural activities that complement the library’s mission. يعالج هذا البحث الدور الرئيسي الذي يمكن أن يؤديه تكوين العاملين في المكتبات المدرسية من أجل المساهمة في تكوين جيل رائد متشبع بالعلم والمعرفة. حيث استعرضت الباحث في الجانب النظري مفهومي المنهج التكوين والمكتبات المدرسية ومهامه الأساسية، مع التركيز على أهدافه وأهم البرامج التكوينية العملية سواء في المجال التقني أو تلك المتعلقة بالأنشطة الثقافية. وقد وظفت الباحث المنهج الوصفي التحليلي من خلال تبني مقاربة كمية اعتمدت فيها على أداة الاستبيان، حيث تم توزيع استبيانين لفئتي المكتبيين (11) مكتبي هدف البحث من خلال دراسة حالة بالوقوف على واقع تكوين وتدريب العاملين في المكتبات بثانويات مدينة المسيلة وتحديد أهم العوامل المؤثرة فيه. وأظهرت نتائج البحث الميداني ضعفا واضحا في عملية تكوين وتدريب العاملين في المكتبات المدرسية بتلك الثانويات، وتأثير ذلك على الخدمات المكتبية والأنشطة الثقافية المكملة لرسالة المكتبة.

Keywords
Librarian ; School libraries ; Educational institution ; Library training ; Secondary libraries
Citation

M. BELABAS Abdelhamid, (2024-06-01), "The State of School Librarians Training in Educational Institutions: A Field Study of a High Schools Sample in M'Sila", [national] مجلة المعيار , جامعة تيسمسيلت

The contribution of stimulation programs to cognitive achievement and entertainmentof the major libraries of public reading A field study on a sample of the patrons of the main library of public reading in the city of M 'sila

abstract
Public reading libraries occupy a prominent position through the various activities and services they provide to their patrons and in an effort to enhance the confidence of their audience and strengthen the relationship with them, not to mention meeting their various desires and needs, especially in the field of entertainment , and reading through the creation of a set of refresher programs that contribute to the provision of quality services that will increase the turnout of patrons and help them increase cognitive achievement and spend meaningful enjoyable times. The researcher divided his study into two parts, theoretical which discusses the nature of public reading libraries and the most important tasks in addition to, the programmed stimulation programs. The second part consists afield study to the public reading library in the city of M'sila where the researcher seeks to identify the most stimulation programs that serve its patrons on the one hand and increases the attraction of new individuals on the other hand. Résumé Les bibliothèques publiques de lecture sont l'une des installations de connaissances importantes qui contribuent à la formation et à l'éducation de l'individu. De nombreux pays ont adopté une stratégie générale pour les promouvoir et en faire l'une des priorités du secteur de la culture, qui est l'un des principaux éléments qui préservent l'identité de la nation et son histoire. De ce point de vue, nous voulions mener une étude à travers laquelle nous essayons d'identifier les activités et les programmes les plus importants menés par ces bibliothèques dans le but d'attirer le plus grand nombre possible de pionniers et de les aider à accroître la réalisation des connaissances et à passer des moments agréables significatifs .Accroître la confiance de son public et renforcer la relation avec lui, sans oublier de répondre à leurs différents désirs et besoins, notamment dans le domaine du divertissement , et de lire à travers la création d'un ensemble de programmes stimulants, qui contribuent à la fourniture de services de qualité qui augmentent la demande des pionniers Le chercheur a divisé son étude en deux parties théoriques, dans lesquelles il a traité de la nature des bibliothèques publiques, des tâches les plus importantes qu'elles effectuent et des programmes de revitalisation programmés les plus importants. La deuxième partie était une étude de terrain de la bibliothèque publique de lecture dans la ville de M'sila, où le chercheur a cherché à identifier les programmes de revitalisation les plus importants réalisés par le service de ses utilisateurs d'une part et à augmenter le recrutement de nouvelles personnes d'autre part .
Citation

M. BELABAS Abdelhamid, (2024-06-01), "The contribution of stimulation programs to cognitive achievement and entertainmentof the major libraries of public reading A field study on a sample of the patrons of the main library of public reading in the city of M 'sila", [national] الإعلام والمجتمع , جامعة حامة لخضرـ وادي سوف

2024-03-09

Transformations of Library Science in the Digital Age: Challenges and Opportunities

The digital revolution has catalyzed profound shifts within the realm of
library science, presenting both challenges and opportunities for the field. This
article explores the multifaceted transformations occurring in library science amidst
the advent of the digital age. It delves into the challenges stemming from the
exponential growth of digital information, including issues of information overload,
digital preservation, and equitable access. Additionally, it examines the
opportunities afforded by digital technologies for libraries to innovate and redefine
their roles in contemporary society. Through a comprehensive literature review and
analysis of case studies, this article elucidates key challenges such as information
management complexities and intellectual property rights concerns, while also
showcasing examples of innovative practices and successful adaptation strategies.
By addressing these challenges and capitalizing on opportunities, libraries can
position themselves as dynamic centers of knowledge dissemination, digital literacy
promotion, and community engagement. This abstract offers insights into the
dynamic nature of library science in the digital age, underscoring the imperative for
ongoing adaptation and innovation within the field
Citation

M. BELABAS Abdelhamid, ABDELHAMID BELABAS, , (2024-03-09), "Transformations of Library Science in the Digital Age: Challenges and Opportunities", [national] Ziglobitha , Université Péléforo Gon Coulibaly

2024-03-06

التفاعل العلمي في المنصات التعليمية

تولد التكنولوجيا الرقمية فرصًا اقتصادية وصناعية هائلة، كما تثير قضايا جيوسياسية وديمقراطية مهمة. وفي مواجهة هيمنة اللاعبين الأجانب في هذا القطاع، تسعى الجزائر إلى تحسين مهاراته الرقمية وتعزيز أدائه، وقد اعتمد بالفعل عدة تشريعات تهدف إلى تعزيز حقوق المستخدمين وحماية بياناتهم ومواءمة اللوائح الوطنية. ومن بين أهم النصوص القانونية المزعم تطبيقها خلال سنة 2023، القانون رقم: 2022-2065 حول النمط الموحدة للخدمات الرقمية، الذي تم اعتماده في 19 أكتوبر 2022.
ولقد نصت المادة الأولى من هذا القانون على ما يلي: "يتمثل الهدف من هذا القانون في المساهمة في حسن الخدمات الالكترونية الوسيطة، من خلال إنشاء قواعد مشتركة لبيئة إلكترونية آمنة وموثوقة، تُسهل الابتكار وتضمن التمتع بالحقوق الأساسية المنصوص عليها في الميثاق، بما في ذلك الحماية الفعالة للمستهلك."
Citation

M. BELABAS Abdelhamid, (2024-03-06), "التفاعل العلمي في المنصات التعليمية", [national] اليقضة الاستراتيجية وتفعيل الأرضيات الرقمية التعليمية , مركز جامعة التكوين المتواصل الجزائر

2022

وسائل التواصل الإجتماعي وتاثيرها على قيم الشباب الجزائري

تناولت المداخلة تأثير مواقع التواصل الإجتماعي على مختلف القيم الإجتماعية والإقتصادية للشباب الجزائري ومساهمتها فيتغيير المنظومة اتلقيمية لشباب لما لها من قدرة التأثير على مختلف الفئات العمرية وخاصة الشباب منهم
Citation

M. BELABAS Abdelhamid, (2022), "وسائل التواصل الإجتماعي وتاثيرها على قيم الشباب الجزائري", [international] تأثير وسائل الإعلام والاتصال في قيم الشباب :بين فهم التاثيلر وحقيقة التغيير , جامعة الأمين العقال الحاج موسى أق اخموكـ تامنغست

فاعلية التعليم المدمج وتأثيره على التحصيل العلمي بكلية العلوم الإنسانية والإجتماعية دراسة ميدانية على عينة من أساتذة الكلية

هذه المداخلة عبارة عن دراسة ميدانية لتعامل أساتذة كلية العلوم الإنسانية والإجتماعية بجامعة محمد بوضياف المسيلة بالتدريس عن بعد واستخدامهم للمنصات التعليمية القمية عن بعد وأجريت هذه الجراسة في فترة انتشار جائحة كوفيد 19
Citation

M. BELABAS Abdelhamid, (2022), "فاعلية التعليم المدمج وتأثيره على التحصيل العلمي بكلية العلوم الإنسانية والإجتماعية دراسة ميدانية على عينة من أساتذة الكلية", [international] التعلم والتعليم في مرحلة ما بعد جائحة كوفيد 19 , جامعة الشرقة الإمارات العربية المتحدة

المدخل إلى تكنولوجيا الإعلام والاتصال

يتناول الكتاب المفاهيم الأساسية لتكنلوجيا الإعلام والاتصال إظافة الى تعريف محدد لتكنلوجيا الإعلام والاتصال وأهم مكوناتها والتي منها
تكنلوجيا المعالجة تكنلوجيا التخزين ، تكنلوجيا الاتصال وأهم استخدمات تكنلوجيا افعلام والاتصال والحلول المقدمة في مجال الذكاء الإصطناعي
Citation

M. BELABAS Abdelhamid, (2022), "المدخل إلى تكنولوجيا الإعلام والاتصال", [national] , كلية العلوم الإنسانية والإجتماعية

2021

دور منصات التواصل الإجتماعي في دعم التربية الإعلامية : الفيستوك نموذجا

تناولت المداخلة الأدوار التعليمية لمنصات التواصل الإجتماعي في التربية الإعلامية من خلال توضيف المضامين المنشورة البي بحمل القيم الفاضلة للمجتمعات ومحاولة نشرها في أوساط الشباب والأطفال لأجل ترشيخها والإقتداء بها
Citation

M. BELABAS Abdelhamid, (2021), "دور منصات التواصل الإجتماعي في دعم التربية الإعلامية : الفيستوك نموذجا", [international] الإتصال الجماهيري في البيئة الرقمية : بين ضروريات التربية ومتطلباتالتعليم الإعلامي , جامعة السلطان قابوس ـ مسقط ـ سلطنة عمان

← Back to Researchers List